Het internet is een prachtige plek boordevol informatie en kattenvideo's. De enorme omvang en schaal van internet is immens en bijna onbegrijpelijk. Maar het internet is meer: het is de marketingdroom van elk bedrijf die uitkomt. Op één enkel platform kunnen bedrijven miljoenen mensen met elkaar verbinden en bereiken, met hen communiceren en hun boodschap met hen delen.

Bedrijven hebben de afgelopen jaren het internet overspoeld om hiervan te profiteren, een strategie die bekend staat als online marketing.

Wat is online marketing?

Online marketing is alle marketinginspanningen die afhankelijk zijn van elektronische apparaten en in het verlengde daarvan internet. Het is de groep activiteiten die een bedrijf (of individu) online uitvoert om nieuwe zakelijke kansen aan te trekken, relaties aan te gaan en een merkidentiteit te ontwikkelen. Online marketing is zeer divers en veelzijdig. De enorme hoeveelheid tools, gegevens en kanalen die op internet beschikbaar zijn, creëert kansen voor marketeers om door middel van personalisatie effectieve inhoud aan specifieke mensen te leveren. Ben je op zoek naar een meer directe reclamestrategie voor een heel specifiek publiek, die jouw merk zal helpen groeien? Kijk dan voor hulp bij linkbuilding in Zwolle.

Van niche tot massa

Welnu, online marketingstrategieën, zoals het gebruik linkbuilding of het verzenden van advertenties in specifieke socialmedia groepen, kunnen een zeer nichepubliek aantrekken met een bericht op maat op basis van hun intenties. Kijk je ernaar uit om jouw bedrijf op een massamarkt te adverteren, een enorme aantrekkingskracht en naamsbekendheid te vergaren? Videoadvertenties en reguliere advertenties op sociale media-applicaties en zoekmachines moeten jouw merk onder de aandacht van mensen brengen. Ongeacht het type publiek dat je wilt bereiken en hoe niche jouw product ook is, je kunt eenvoudig het gewenste publiek vinden. 

Het belang van online marketing

Het lijkt nu misschien onmogelijk dat het aantal wereldwijde internetgebruikers nog steeds gestaag stijgt, maar dat is precies wat er gebeurt. Volgens onderzoek waren er in 2021 wereldwijd ongeveer 4,9 miljard internetgebruikers. Dat zijn er nu nog meer en de markt blijft maar groeien. Die statistieken in combinatie met de manier waarop internet de manier waarop mensen winkelen al heeft veranderd, maken onlinemarketing belangrijker dan ooit. Bij succesvolle marketing draait het tegenwoordig allemaal om het bereiken van jouw doelgroep waar ze wonen (en op de juiste momenten). Jouw klanten besteden steeds meer tijd aan social media, aan zoekmachines die op zoek zijn naar informatie en gewoon online in het algemeen. Dat gezegd hebbende, online marketing is niet alleen een goed idee meer. Het is een essentieel onderdeel van elke uitgebreide marketingstrategie. Want zonder dat is het zo goed als gegarandeerd dat je waardevolle zaken misloopt.

Zoekmachinemarketing

Je kunt met zoekmachinemarketing effectief gebruik maken om contact te leggen met gekwalificeerde leads. Dit kun je ook doen met linkbuilding. Omdat dit ingewikkelde materie is, zie je vaak dat bedrijven hun linkbuilding uitbesteden.